Museum Nairac - Agenda - Wat te zien was

Wat te zien was

 

The Passion
10-02-2017 t/m 08-04-2017



The Passion is een serie van veertien fotoprints waarin kunstenaar Stein Frayman de kijker meeneemt langs de verschillende fasen van de kruisweg van Jezus. Het zijn geen afbeeldingen van mensen die de passie naspelen, maar een meditatief verhaal in de vorm van landschappen.

Landschappen die de lijdensweg van Jezus verbeelden? Min of meer. Directe aanleiding voor deze serie is een reeks schilderijen van de Nieuw- Zeelandse kunstenaar Colin McCahon die de kruisgang verbeeldt (Fourteen Stations of the Cross, 1966). McCahon is bekend om zijn krachtige abstracte landschappen en ook zijn kruisgangschilderijen ogen behoorlijk landschappelijk. Dat was voor Frayman reden voor zijn eigen landschappelijke vertaling van de kruisgang. Volgens Frayman gaat het verhaal van de landschappen niet alleen over het lijden van Jezus, maar ook over de mensen die hij onderweg ontmoette, mensen die hun verhalen deelden van lijden,  gepest worden, angst, eenzaamheid maar ook van hoop, liefde en leven.

De fototentoonstelling The Passion was een intieme tegenhanger van multimediaspektakel The Passion. Omdat sommige mensen in deze tijd juist behoefte hebben aan kalme meditatie en rust.

Stein Frayman werkt en woont in Kootwijkerbroek. 


Richard Long
 | Prenten 4-11-2016 t/m 4-2-2017


In de winter van 2016 / 2017 
bracht Museum Nairac de tentoonstelling Richard Long | Prenten. 
Deze tentoonstelling was een keuze uit de omvangrijke verzameling prenten van Gerard Vermeulentevens gastconservator. 
 
Land Art 

Richard Long (geboren 1945 in Bristol, Engelanddrukt sinds vijftig jaar een belangrijke stempel op de kunstwereld en wordt gezien als een van de markantste protagonisten van de Land ArtZijn werken maken wereldwijd onderdeel uit van vele belangrijke publieke en private collecties. 
Land Art kan gezien worden als een stroming in de kunst waarbij wijzigingen (klein of groot) in een landschap worden aangebracht door kunstzinnig bedoelde ingrepen. De vergankelijkheid van de kunst is vaak een ingecalculeerd gegeven. 
 
Wandelingen  
Wandelen staat centraal in het werk van Long als een manier van waarnemen en registreren van het landschapVoor zijn werken in het landschap gebruikt hij materiaal dat hij ter plekke vindtzoals stenen en drijfhoutDeze werken zijn tekens van zijn fysieke en persoonlijke betrokkenheid bij het landschapZe weerspiegelen de vergankelijkheid, de veranderende processen van de tijd en de relatie van de mens met het landschap en de kosmos. Long maakt cirkels of lijnen van stenen of takken, die door weer en wind in de loop van de tijd weer opgenomen worden door de natuur.  
 

Foto’s en teksten 

We weten dat de kunstwerken van Long  ooit hebben bestaan omdat Long het werk fotografeert. Met zijn foto's en teksten doet hij vervolgens verslag aan de kijker die de echte werken in de natuur bijna nooit te zien krijgt. De teksten zijn beschrijvingen, die ons vertellen wanneer en waar hij aanwezig was en wat hij heeft waargenomen. 
 

Vloerwerken 

De vloerwerken die Long maakt voor musea en galeries zijn meestal geometrische vormen met natuurlijke materialen. In de tentoonstelling was ‘Flint Line’, een lijn van vuurstenen uit 2012, te zien. 
 

Deze tentoonstelling kwam tot stand met medewerking van Werner van den Belt, Konrad Fischer Galerie en Museum Kurhaus Kleef en dankzij een financiële bijdrage van Fonds 1845.  


 

 


Julio Breff Guilarte. Langs het Cubaanse platteland

1 juli t/m 22 oktober 2016

Museum Nairac zette deze hele zomer ‘Cuba’ in de schijnwerpers. Nairac toonde in de tentoonstelling ‘Julio Breff Guilarte. Langs het Cubaanse platteland’  werken van de Cubaanse kunstenaar Julio Breff Guilarte die in zijn schilderijen het publiek kennis laat maken met het platteland van Cuba én met zijn inmense verbeeldingskracht. Breff’s kleurrijke schilderijen zijn een genot om naar te kijken en vormen tegelijkertijd een reflectie op de Cubaanse werkelijkheid.

Op Cuba wordt Julio Breff Guilarte (1953) door kunstrecensenten de professor van de fantasie genoemd, de uitvinder van de gekste dromen en de mooiste paradijzen. Zijn werk behoort tot de naïeve kunst en veel van zijn schilderijen ogen vrolijk. De vrijwel altijd lachende Breff houdt van grappen, maar zijn humor is tegelijkertijd de façade waarachter hij tegenslagen, desillusies en onbegrip verbergt. Deze sombere gevoelens, gecombineerd met hoop op betere tijden, een sterk verlangen naar modernisering en een schatrijke verbeelding leveren markante schilderijen op waarin de Cubaanse boer vaak centraal staat.

‘Langs het Cubaanse platteland’ is de eerste individuele tentoonstelling van Julio Breff Guilarte in Europa.  De kleurrijke werken van Julio spreken jong en oud aan en zullen u zeker in zomerse sferen brengen, zelfs als het weer hier een beetje tegenzit.  

Deze tentoonstelling was een samenwerking met Stichting Cuban Cultural Ventures. Deze Stichting biedt Cubaanse kunstenaars en cultuur wetenschappers de mogelijkheid zich internationaal te ontwikkelen en organiseert culturele projecten in samenwerking met Cubaanse en Nederlandse partners.  www.cubanculturalventures.com.
 

Arkadi Natanov. Tekeningen.

25 augustus t/m 22 oktober 2016

Toen de Sovjet-Unie uiteen viel vertrok Natanov, zoals duizenden andere Joden, naar het Westen. Nadat hij een korte periode in Israël doorbracht vestigde hij zich in Barneveld, waar hij de rust vond die hij nodig heeft om te tekenen en schilderen.

Arkadi Natanov (1954) is geboren in Buchara, een oude stad in de Centraal-Aziatische republiek  Oezbekistan. Als zevenjarige jongen werd Natanov door zijn moeder naar muziekles gestuurd. Al snel verruilde Natanov de strijkstok voor papier en potlood. Zijn liefde voor kunst bracht hem op negentienjarige leeftijd naar de kunstacademie in Siberië. Daar voelde hij zich net als zijn medestudenten zeer beperkt in zijn vrijheid en afgesloten van wat er zich op het gebied van kunst afspeelde in Europa.

Natanov tekent wat hem na aan het hart ligt. In veel van zijn tekeningen vormen Joodse mensen die in armoede leven het onderwerp. De grote voeten en handen, kenmerkend voor de tekeningen van Natanov, staan symbool voor deze armoede. Natanov tekent de mensfiguren terwijl ze allerlei werkzaamheden verrichten waarmee wat geld verdiend wordt om het hoofd boven water te kunnen houden.

De grootste tekening in de tentoonstelling kwam voort uit de mening van Natanov dat de mens niet te ver van de essentie van het geloof verwijderd moet raken. De dictators die hij in de tekening portretteert zijn het verkeerde pad opgegaan, hebben het geloof achter zich gelaten of doen juist de meest verschrikkelijke dingen in naam van het geloof. 


50 jaar Oud Veluwse Markt’

Tentoonstelling van 1 juli t/m 20 augustus 2016

De Oud Veluwse Markt bekend in Barneveld en omstreken, bestaat 50 jaar. Sinds 1966 kan men iedere zomer zes donderdagen lang genieten van de Oud Veluwse Markt. Inmiddels is de Oud Veluwse Markt, waarvoor mensen van heinde en verre naar Barneveld komen, een begrip. Niet alleen kan de men genieten van de nostalgische markt, maar ook van unieke optochten, klederdrachten meer dan 30 ambachten, de kleedjesmarkt en muziek en dans. Al meer dan 5 miljoen bezoekers bezochten de afgelopen vijftig jaar de markt. Een mijlpaal om niet zomaar voorbij te laten gaan. Museum Nairac viert graag het 50-jarig jubileum van de Oud Veluwse Markt mee en organiseert speciaal voor dit jubileum een tentoonstelling “50 jaar Oud Veluwse Markt” te zien vanaf 1 juli t/m 20 augustus.

In Museum Nairac kon u tijdens de weken van de Oud Veluwse Markt genieten van de vele foto’s en filmpjes uit de afgelopen halve eeuw. Foto’s van oude ambachten, de gezellige kindervlooienmarkt en een veiling. Wie weet herkende u wel familie, vrienden of uzelf op de foto’s. Klederdrachten ontbraken vanzelfsprekend niet in de tentoonstelling en ook waren er attributen te zien van enkele markante figuren uit de optocht.
  

 

1,2,3... veel! Barneveld verzamelt.   van 19 maart tot en met 18 juni 2016

Voor de een is het een hobby, voor de ander een must of een levenswerk: verzamelen!    
Iedereen kent wel iemand die iets verzamelt. Verzamelingen zijn het gevolg van een rage, een beroep, hobby, zo maar een interesse of een ware passie. Verzamelen is iets van alledag, voor jong en oud.        
De tentoonstelling 1,2,3...veel! Barneveld verzamelt. toonde een kleurrijke en zeer diverse collectie van bijzondere en soms ook alledaagse verzamelobjecten. 
Ze waren bijeengebracht door gepassioneerde verzamelaars in en om Barneveld en vertelden de mooie verhalen achter hun passie. 
Kikkers, vijzels, borduurwerken, eierdopjes, het Koninklijk Huis, ballonvaart, waaiers, de politie of de Memorietafel van beeldend kunstenaar
Teus van Middelkoop, het zijn slechts enkele voorbeelden van onderwerpen die in de tentoonstelling belicht werden.    
Uniek in de tentoonstelling was de Pop-up verzameling wandelstokken die tijdens de duur van de tentoonstelling bij elkaar werd gebracht worden door het publiek. 
De wandelstokken hebben allemaal een verhaal of herinnering die met de bezoeker gedeeld werden. Ruim 90 wandelstokken werden ingebracht.

 

Ongewone kunst  van 19 maart tot en met 18 juni 2016

Ongewone kunst
 was een bijzondere tentoonstelling van eigenzinnige en oorspronkelijke kunst gemaakt door mensen 
met een verstandelijke beperking. Zij onderscheiden zich door een  authentieke creativiteit.
Door kunstwerken te maken, kunnen zij hun emoties uiten.
Door samen te exposeren, komen zij in contact met elkaar en met hun publiek.  

Niet gehinderd door conventies gaan de kunstenaars intuïtief en met open blik te werk en geven ze hun gevoelens, 
waarnemingen en passies vrijelijk weer in de materialen waarmee ze werken. Het  resultaat zijn bijzondere en kleurrijke 
kunstwerken die ontroeren en verbazen.   
Aan de tentoonstelling deden kunstenaars mee van De Klup en Ons Bedrijf in Barneveld en Atelier Jans Pakhuys, 
onderdeel van stichting Amerpoort in Amersfoort.  

In de tentoonstelling Ongewone kunst exposeerden De Klup, Ons Bedrijf en Atelier Jans Pakhuys 
voor het eerst samen en had het publiek de mogelijkheid in aanraking te komen met deze bijzondere werken 
waarin de reflectie op de wereld niet in woorden maar in beelden wordt gevangen.  

Over deze kunst moet je niet te lang praten, je moet er vooral naar kijken.

 


14 november 2015 tot en met 5 maart 2016 

 

    


Museum Nairac toonde deze winter de tentoonstelling 'Animals in Art - collectie De Heus - Zomer'. 

Dieren zijn altijd al een onderliggend thema in de kunst geweest. Ook hedendaagse kunstenaars hebben het dier als onderwerp omarmd. Dit komt duidelijk naar voren in de tentoonstelling 'Animals in Art', die een ruime selectie toont uit de collectie De Heus - Zomer. Vanaf 1989 verzamelt het echtpaar Victoria en Henk De Heus-Zomer hedendaagse kunst. Resultaat van deze passie is een brede verzameling kunstwerken van een uiteenlopend palet aan hedendaagse kunstenaars, uit Nederland en ver daarbuiten. De collectie is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande particuliere collecties van hedendaagse kunst in Nederland.  

De beweegredenen voor kunstenaars om het dier als onderwerp te nemen zijn zeer divers. Ze kunnen zo simpel zijn als het tot uitdrukking brengen van de schoonheid van het dier, tot het duidelijk maken van een politiek standpunt. Veel kunstenaars van nu grijpen terug op de kunst van toen, waarbij een symbolische betekenis van het dier veelvuldig aan de orde komt. De werken in de tentoonstelling zijn zeer divers, niet alleen in formaat maar ook in betekenis en achtergrond.  
Diverse technieken waren vertegenwoordigd wat leidde tot een gevarieerde, dynamische en stimulerende tentoonstelling vol dieren die menselijke emoties oproepen. In de tentoonstelling werd uitgedaagd tot niet alleen kijken, maar ook het ontdekken van de verhalen achter de kunstwerken.  
 
'Animals in Art' was een tentoonstelling voor jong en oud, met belangstelling voor het dierenrijk en de kunst die dit viert.  

Er was werk te zien van Zhang Linhai, DanieSchlier, Ina van Zyl, Koen Vanmechelen, Joost van den Toorn, Song Kun, Han Schuil, Neo Rauch, Carl-Henning Pedersen, Marc Mulders, Nan MooyGabriëlle van de Laak, Paul KlemannGary Hume, Henk HofstraChi PengWilhelm SasnalFrank van Hemert, Reinhoud, Ger van Elk, Gerrit Benner, Pierre Alechinsky, Erik Andriesse, Charles Avery, Jean-Marc BustamenteHiske Wiersma, Huang Xiang Jiang, Guido Vlottes, John van 't Slot, Jannis Marwitz, Adam Helms en Hannes Postma. 
 
de bij de tentoonstelling behorende uitgebreide catalogus is verkrijgbaar in de museumwinkel.



 

   

 

 

Barneveldsch Fabrikaat 

De industriële geschiedenis van Barneveld 

 

Dit jaar was het tweejaarlijkse erfgoedfestival in Gelderland gewijd aan de maakindustrie in onze provincie onder de titel ‘Gemaakt in Gelderland’. Museum Nairac presenteerde deze zomer als onderdeel van dit festival  de tentoonstelling 'Barneveldsch Fabrikaat'. Aan de hand van tientallen bijzondere voorwerpen, films en foto's werd de industriële geschiedenis van Barneveld in beeld gebracht.  

 

Barneveldsch Fabrikaat’ nam u terug naar het verleden. Naar de tijd van de wind- en watermolens en de eerste fabrieken die van stoom gebruik maakten om er de machines mee aan te drijven. Dan blijkt dat slechts een deel van al die honderden ondernemingen in Barneveld zich met het een of andere aspect van de pluimveehouderij bezighield en soms nog houdt. Het was een bont pallet van bedrijven dat in Museum Nairac werd gepresenteerd. Wat dacht u van de chemische industrie, de grafische bedrijven of de ondernemingen die zich met de levering van fietsonderdelen bezighielden en in één geval zich zelfs nog houdt? Van de leerlooierijen, de koekfabrieken en de maar liefst vijf zuivelfabrieken die Barneveld ooit kende? We hebben het dan nog maar niet over de meubelfabrieken, de klompen- en wagenmakerijen, de textielindustrie, de Rijks zaadeest en al die andere kleine en grotere ondernemingen die laten zien dat het de Barnevelders niet ontbrak aan ondernemingszin. 

De tentoonstelling toonde u niet alleen foto’s maar ook tientallen, vaak bijzondere, voorwerpen die te maken hebben met die industriële geschiedenis van Barneveld.  
 
Het boek Barneveldsch Fabrikaat’ dat ter gelegenheid van deze tentoonstelling verscheen werd geschreven door de oud-gemeentearchivaris van Barneveld, Gerjan Crebolder en is in de museumwinkel verkrijgbaar. 

  
   
   

Frode Bolhuis: Nothing but a feeling Van 7 april 2015 tot en met 27 juni 2015

Het werk van Frode Bolhuis komt voort uit een niet te onderdrukken verlangen om zijn ware identiteit te ontdekken. Bolhuis ziet zichzelf als een reservoir gevuld met herinneringen en gevoelens, waarden en opvattingen, ideeën en fantasieën, tradities en ontdekkingen, talenten en prestaties. Voor zijn kunst put hij uit dit reservoir. 

Selecties worden gemaakt uit de onmetelijke volheid van het leven, soms bewust, soms onbewust. Wat Frode Bolhuis doet met zijn kunst is het over en weer testen van een theorie, Zijn sterk uiteenlopende werken, al dan niet in brons, delen een gemeenschappelijke identiteit waardoor elk stuk een typische Bolhuis wordt in zowel uiterlijk als geest. Een verwijzing, een symbool of een illustratie maar ook een stukje levende materie dat ademt en een hartslag lijkt te hebben. 

De kunst van Frode Bolhuis wordt gekenmerkt door een piekerige transparantie en lichtheid en heeft iets ongrijpbaars. Zijn bronzen zijn niet vet en glanzend, maar schijnbaar broos en teer als een huid. Het werk van Bolhuis verbindt zich rechtstreeks met mensen, jong en ouder, op een emotioneel niveau.

In de tentoonstelling Frode Bolhuis: Nothing but a feeling is het oeuvre van de kunstenaar tot nu toe te bewonderen.


Klompenpaden Museum NairacKlompenpaden Museum Nairac
   

Klompenpaden Van 10 april 2015 tot en met 27 juni 2015

Een wandeling over een Klompenpad brengt je niet alleen in contact met het landleven en de natuur, maar ook met de bijzondere verhalen van een plek. Klompenpaden inspireren soms om dieper in de geschiedenis te duiken of om langer stil te staan bij de ontwikkeling van nieuwe natuur. Iedere wandelaar ervaart de route op zijn of haar eigen manier.

Publicist Wim Huijser, dichter Aad Eerland, fotograaf Willem van Leuveren, beeldend kunstenaar Jan Hiensch en fooddesigner Christian Weij gingen op pad langs de eerste 50 Klompenpaden. Hun persoonlijke waarnemingen en ervaringen werden gebundeld in het boek ‘50 Klompenpaden; door het cultuurlandschap van Gelderland en Utrecht’ dat in april 2015 wordt gepresenteerd. Dit boek levert de ingrediënten waarvan Museum Nairac een bijzondere en smaakmakende tentoonstelling heeft gekneed.

Met gesproken columns, foto’s, gedichten, reliëfs in lood en recepten wordt de toeschouwer in aanraking gebracht met het in razend tempo populairder wordende fenomeen ‘Klompenpad’. Vanzelfsprekend wordt ook de klomp het voetlicht gegund. Aan de hand van het ‘Museumklompenspeurpad’ dat start in de tentoonstelling en door het hele museum voert wordt de kennis van de bezoeker over dit oer-Hollandse schoeisel getest.

 

Het boek 50 Klompenpaden; door het cultuurlandschap van Gelderland en Utrecht is verkrijgbaar in de museumwinkel.


 
Vanaf 15 november 2014 t/m 28 maart 2015: Dier in het vizier. Part 2.

 

Museum Nairac presenteerde vanaf november 2014 deel twee uit de trilogie ‘Dier in het Vizier’.
Op uitnodiging van Museum Nairac heeft gastconservator Jeroen Dijkstra, directeur van Livingstone gallery uit Den Haag een selectie gemaakt van werk van internationale hedendaagse kunstenaars.
Het resultaat was een bijzondere tentoonstelling waarbij het thema ‘Dier’ op uiteenlopende manieren benaderd werd. 

Met werk van:

Birgit Verwer 

John van t Slot 

Kevin Berlin 

Arie van Geest 

James Brown 

Hugo Tieleman 

Simon Schrikker 

Joke van Katwijk 

Cornelia Schleime 

Albrecht Genin 

Alexandra Huber 

Roger Wardin 

Mark Brusse 
Ad Gerritsen

  
  
  
  
  
  


 

Tot en met 1 november 2014 toonde Museum Nairac: Eat Pray Love, een tentoonstelling die doet denken aan een moderne versie van het 17e- en 18e eeuwse rariteitenkabinet.  De drie thema’s worden ruim geïnterpreteerd en geïllustreerd met diverse bruiklenen en  voorwerpen afkomstig uit de eigen collectie van Museum Nairac. Een rode draad in de tentoonstelling zijn enkele bonte verzamelingen  die de passie van zowel de verzamelaar als de kunstenaar rijkelijk illustreren. Museum Nairac toont kostelijk werk  van o.a. Angela de Vrede, René Smoorenburg, Maurice Heesen, Yang Maoyuan, Shen-Fan, Marijke van Warmerdam, C. Buddingh' en Birgit Verwer.  Friendship (2014) is een korte stop-motion film van Stein Frayman die in de tentoonstelling Eat Pray Love voor het eerst wordt vertoond. De film wordt vergezeld door een aantal houtprints, waarvan er zeven te zien zijn in het museum. De niet altijd voor de hand liggende combinatie van voorwerpen en kunstwerken maakt Eat Pray Love tot een boeiende tentoonstelling voor jong en oud.

 

 

 Birgit Verwer
La Sainte Bible
courtesy Livingstone Gallery Den Haag
 
Angela de Vrede
Porthos met veertje
bruikleen Angela de Vrede
 
 
René Smoorenburg
Ei met eierschalen
bruikleen René Smoorenburg 
Maurice Heesen
Loveman
bruikleen Maurice Heesen 

Zilveren saladetang, 1860
bruikleen Mr. F.J. Haffmans
Kunst en Antiekhandel Utrecht
 
   
C. Buddingh'
Le thèâtre et son double, 1972
collectie Wim Huijser 
  
   

 

 

 

De oorlog dichterbij


Onder de titel 'De oorlog dichterbij' organiseert Museum Nairac een tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog. Een hoofdrol is weggelegd voor circa 90 unieke fotomontages. Aan de hand van deze fotomontages worden de gebeurtenissen, die zich in de periode 1939-1945 in Barneveld afspeelden, in beeld gebracht. Tientallen andere afbeeldingen, voorwerpen, films en geluid ondersteunen het verhaal van een gemeente in oorlogstijd. Zo wordt bijvoorbeeld het verhaal verteld van de strijd van de huzaren tegen de oprukkende Duitse legers, de beschieting van Barneveld in mei 1940, de Joodse 'Barneveldgroep', de belangrijke rol van Barneveld als 'haard van verzet', maar ook het dagelijks leven tijdens de moeilijke oorlogsjaren en tenslotte de bevrijding van alle dorpen in de gemeente.

De tentoonstelling 'De oorlog dichterbij' is van 21 februari 2014 tot en met 14 juni 2014 te bezichtigen in de tentoonstellingszalen van Museum Nairac.


Dier in het vizier. Part 1.

VERLENGD t/m 8 februari 2014

4 oktober 2013 t/m 8 februari 2014

Kom vanaf 4 oktober 2013 tot eind januari 2014 kunstige dieren kijken in Museum Nairac! Laat je verrassen door verschillende technieken en ontdek door welke dieren onze kunstenaars zich hebben laten inspireren!

Werk van: Marc Mulders, Guido Geelen, Maurice Heesen, Constant, Jan Elburg, Arkadi Natanov, Jan Hiensch, Stein Frayman, William Wegman, Johan Scherft e.a.


Martin Monnickendam

Monnickendam is vermaard om zijn theaterinterieurs. Hij schilderde echter niet de toneelspelers, maar het publiek. Dat wilde minstens zo graag bekeken worden als de acteurs. Uitgedost in galakleding, kletsend, rokend, flirtend of schrijdend over de rode loper. Niet alleen het chique uitgaansleven, maar ook de kermis, Koninginnedag of een spannend potje biljart werden vol beweging en zwier vastgelegd. Zelfs zijn stillevens zijn niet stil. Bergen ananassen, druiven en peren tuimelen bijna uit de lijst.

Monnickendam groeide op in een Amsterdams liberaaljoods gezin. Na een studie aan de rijksacademie en een verblijf in Parijs keerde hij terug. In Nederland steeg zijn ster snel. Zijn uiterst kleurrijke, explosief geschilderde doeken werden door critici in één adem genoemd met het werk van Jan Sluijters.

In de jaren '20 exposeerde hij in Parijs, Stockholm en de Verenigde Staten, dikwijls als één van de ‘leading Dutch painters’. Zijn werk bracht veel geld op en hij kon er ruim van leven.

Monnickendam overleed in 1943 aan de gevolgen van een longontsteking, en zijn vrouw en dochters trokken zich terug op de Veluwe, een plek waar ze jarenlang onbezorgde vakanties hadden doorgebracht. Ze namen al het werk mee, waar het tientallen jaren in een boerenschuur bewaard bleef.

Begin jaren zeventig werd het werk herontdekt en sindsdien is Martin Monnickendam gestaag bezig aan een comeback. Martin Monnickendam was een productief kunstenaar, die meer dan 4000 werken naliet.

Zijn oeuvre omvat olieverfschilderijen, pastels, aquarellen, tekeningen, etsen, affiches en zelfs een grote plafondschildering. Uit deze overweldigende hoeveelheid zijn veertig van zijn mooiste werken uitgezocht. Het museum toont werken van het uitgaansleven en uitbundige stillevens, naast intieme portretten van zijn gezin. De expositie geeft een beeld van Monnickendams unieke stijl in fonkelnieuwe museumzalen, kortom: dubbel Feest!

De tentoonstelling kwam tot stand in nauwe samenwerking met de Stichting Vrienden van de schilder Martin Monnickendam.

Adres en Route


Museum Nairac
Brouwerstraat 1
3771 HA Barneveld
T. 0342-415666
E. info@nairac.nl
R. Uitgebreide routebeschrijving
Volg ons ook op